Tjänster
Tips & Information
Om oss
Leverantör / förvaltare?

Vanliga frågor och svar

Hur fungerar anbudskollen.se?
Anbudskollen ger dig som styrelsemedlem i en bostadsrättsförening kostnadsfri hjälp med att hitta kvalificerade leverantörer och förvaltare. Efter att ni skickat in en förfrågan till anbudskollen så hjälper vi er att fastställa ert behov. Era önskemål matchas med över 500 anslutna leverantörer och förvaltare och styrelsen får därefter offerter från upp till fyra företag. Enkelt och gratis för er bostadsrättsförening.

 
Kostar det något att göra en förfrågan?
Nej, det är helt gratis för bostadsrättsföreningar att skicka in en förfrågan och använda anbudskollen.
 
Hur kan tjänsten Anbudskollen vara gratis?
Allabrf och Anbudskollen har intäkter från bl.a. annonsering på hemsidan, försäljning av BRF‐analyser till konsumenter samt genom att ta en avgift av alla kvalitetssäkrade leverantörer. För BRF:er är tjänsten helt gratis och utan förpliktelser
 
Vad bör vi tänka på när vi gör vår förfrågan?
Ju mer information ni lämnar om uppdraget desto större chans att att ni får fler och bättre svar från företag. Tänk på att få med all information i beskrivningen och utelämna inga detaljer som kan vara bra för företagen att känna till.
 
Vad kan vi göra om vi osäkra på vad vi behöver?
Styrelsen i en bostadsrättsförening kan få hjälp med en analys av föreningens kostnader och avtal. Kostnadsanalysen är ett A4-dokument där kostnadsposterna i er årsredovisning är jämförda med vad tusentals andra BRF:er betalar för sina tjänster. Genom denna analys upptäcker många föreningar avtal som går att förbättra och får tips på åtgärder. Kostnadsanalysen får ni gratis från startsidan på anbudskollen.se eller om ni kontaktar info@anbudskollen.se
 
Hur hanteras personuppgifter och hur blir jag kontaktad?
Dina uppgifter syns bara när ett företag besvarat ditt uppdrag och publiceras aldrig offentligt. Max fyra företag kan besvara din förfrågan och först då får de tillgång till dina kontaktuppgifter. Du blir kontaktad via telefon eller e-post.
 
Hur snabbt kan vi få upphandlingshjälp?
Vi läser alltid era upphandlingsförfrågningar och arbetar effektivt för att ni snabbt ska få hjälp. Vår erfarenhet säger dock att kvalitet i upphandlingen är viktigare än snabba offerter för de flesta bostadsrättsföreningar. Vanligtvis blir du kontaktad av intresserade företag inom cirka 10 dagar från det att du gjort din förfrågan. Om du behöver brådskande hjälp kan du maila till info@anbudskollen.se eller ringa på 08 - 684 422 22, så försöker vi prioritera vi ditt ärende.
 
Måste jag anlita något av företagen som kontaktar oss?
Bostadsrättsföreningen förbinder sig aldrig till att välja någon av företagen ni kommer i kontakt med via anbudskollen. Men tänk på att företagen lägger ner mycket tid och engagemang på att skriva offerter. Det är alltid bättre att föreningen meddelar en offertlämnare ett "nej tack" istället för ingenting alls.
 
Kan alla företag som vill ansluta sig till anbudskollen?
Nej. Vi genomför en kvalitetskontroll av samtliga företag som registrerar sig hos oss, innan de får lämna offerter. Kontrollen innefattar bl.a. kontakt med referensföreningar som leverantören eller förvaltaren utfört arbeten åt tidigare. Vi utför även löpande uppföljningar för att kontrollera att leverantörerna uppfyller sina åtaganden efter de vunnit en upphandling.